torsdag 1 december 2011

Do you speak English?

En liten mellanrapport från ett vääldigt julpyntat Helsingfors, där jag befinner mig på arbetsresa. Hade en muchos härlig förmiddag i julens och shoppingens tecken och spenderade (för) mycket tid med att beundra Stockmanns julsortiment. Tyvärr drog den knappt existerande servicen på svenska ner stämningen as usual. En expedit bytte till engelska, en såg mördande ut när jag pratade svenska...Man behöver inte prata bra - min finska är inte flytande - men man ska vara vänlig och man ska försöka om man arbetar inom kundservice i en flerspråkig stad.

Kvällen har jag spenderat på justitie- och försvarsministeriet minsann. På försvarsministeriet hade dom automatiska paraplytorkare. Not bad. Kanske man kunde jobba där. När det regnar. För övrigt vet jag inte om det lockar. Men vi hade intressanta diskussioner om allmän och kvinnlig värnplikt, Nato, ekonomiska sparkrav...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar