torsdag 28 mars 2013

Mammadjur och miniatyrer

Har tänkt på en sak. En kanske inte väldigt djuplodande sak, men ändå uppenbarligen värd att skriva ett blogginlägg om :) Om jag ser ett djur och vet att det är en unge tycker jag per automatik att den är söt. För att miniatyrer är söta (det regeln gäller inte bara djur, miniatyrer av allt är i princip sött). Men om jag plötsligt skulle få höra "Nej, det där är ingen unge, den där hunden/ekorren/råttan är vuxen", skulle den då plötsligt falla i gullighetsvärde? Jag tror det. Såg just en nyfödd sköldpadda på bild. Den hade blivit född på Sea Life i Helsingfors i veckan. Skölpaddsungen var stor som en tumme. Första tanken? "Va sööööt". Sedan tänkte jag "Men om den hade varit en insekt då? Då skulle jag möjligen ha tyckt att det var en ganska äcklig vuxen slemmig insekt". Lite tragiskt. Förlåt alla stora djur, förlåt mig.

Ja, nu tänker ni att det barkar utför för mig som skriver om mini-djur istället för att lösa finanskrisen.
Ni har säkert rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar