fredag 14 november 2014

Wild wild Vasa

Förlåt för rubriken - lagom lame. Men faktiskt, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt trafikanterna i Vasa ibland. Bilister, fotgängare, cyklister, you name it, de flesta är mer än lovligt fartblinda. Vid ett övergångsställe är det oftast "vem hinner först" som gäller (tänk signaturen till "The good, the bad and the ugly"), och sällan stannar någon för en fotgängare som är på väg att gå över - på väg gills inte. Fotgängarna är inte så mycket bättre, utan halvspringer över när de har grönt utan tanke på att det kan vara risky business det också, det finns ju bilar som har grönt samtidigt. Och cyklister, rätt över bara i tävlingstakt. Jag har länge fasat för att ta in cykeln till stan, eftersom jag varit rädd för att cykla bland bilarna. Men det visade sig inte vara ett problem i Vasa, när jag insåg alla cyklister ändå cyklar vilt på trottoaren.

Nu låter jag som en gammal polis, men det roliga är att man så lättanpassad. Jag är ingen sämre kålsupare än någon annan, utan tänker med jämna mellanrum "Jag hinner nog före den där fotgängaren/bilisten". Och cyklar dessutom glatt och tacksamt på trottoaren. Och tackar högre makter för att det trots allt inte händer fler olyckor i min stad än vad det gör. Skulle vara intressant att höra hur läget ser ut i andra, främst mindre, städer. I storstäderna tenderar trafiken funka, bara för att den helt enkelt MÅSTE göra det för att flyta på. Men här ute på stäppen härjar laglösheten :)

Cykeltur på Vasklotbron strax innan cykeln på bilden blev stulen. Cykelstölder finns det också gott om i Vasa,
men det är en helt annan historia ;)

2 kommentarer:

  1. Det ligger nog någon sanning i det du säger. Under studietiden i Vasa har jag sett de mest konstiga saker i trafiken, bl.a. en som satte på varningsblinkarna (för att inte få en arg tutning - för österbottningar tutar åt allt och alla - då han fickparkerade). Ni kör som sydeuropéer. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, som sydeuropeer till och med :) Men intressant om du också reagerat på det. Har däremot inte tänkt på tutningarna! Men det kanske stämmer. Trevligt veckoslut!

      Radera