måndag 3 november 2014

Allhelgona och Halloween - krocken

Alltså, jag har alltid haft lite problem med att förhålla mig till Halloween (vilket Alex Schulman uppenbarligen också har). Jag älskar visserligen maskerader, och hann i högstadiet ordna egna Halloweenfester. Men nu tycker jag faktiskt att det börjar gå lite långt med kommersialiseringen kring hela grejen. Jaajaaaa, det är kul att ha anledning att ordna fest. Speciellt i oktober/november när det är allmänt ruggigt och slött. Men allhelgonahelgen handlar ju ändå om att minnas de döda med vördnad. Besöka gravar. Tända ljus. Helt enkelt skänka en tanke eller flera till dem som vi saknar. Gör man det - fine. Då tycker jag att man kan gå ut på kvällen och klä ut sig lite och slappna av och minnas att man lever!
Men, blir det så att Halloween är det ENDA man firar den helgen, ja, då tycker jag faktiskt att det är tragiskt. Eller skulle du själv vilja att minnet av dig blir brädat av en zombie?

Katarina kyrkogård, Allhelgona ifjol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar