söndag 14 juli 2013

Sexiga små flickor

Ahh, jag vet att det här inte är något nytt men läste Frida Boisens kolumn och blev igen obehagligt medveten om hur lågt i åldrarna utseendefixeringen klättrar. Med risk för att låta som en stofil, men jag får för mig att jag inte hade en tanke på att sminka mig till vardags när jag var nio. Eller elva, för den delen. Jag hoppade nog twist istället. Nu vimlar nätet av små fashionistas, t.ex. MissLissibel som gör egna sminkreklam  på YouTube och kallar ett av sina klipp "My morning skincare routine". Och berättar att hon ska ha fanträff snart. För att inte tala om Chloe Schuterman. Minns inte hur gammal hon är i dag, men när jag såg ett klipp där hon talade om sitt "stora modeintresse" var hon iaf inte många äpplen hög.

Nu menar jag förstås inte att dissa dessa småtjejer personligen, jag tycker bara hela fenomenet är smått tragiskt. Som Frida Boisen skriver: "Killarna? De lägger upp bilder på när de sparkar boll. Eller badar." Ja, men knappast handlar det främst om badbilder i små tajta badbyxor utan bilder på när de har ROLIGT. Inte när de anstränger sig för att se sexiga ut (även om det förstås finns såna bilder också i mindre utsträckning). Och det är inte de åtta- eller elvaåriga flickornas fel. Det är ju vårt.
Usch. Tror jag ska hoppa twist idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar