fredag 19 juli 2013

Movie time

Picture: IMDB
Ja, får jag välja väljer jag definitivt varma, soliga sommardagar. Men grått väder betyder gott om tid att frossa i film. Jag passade på att gå på "The bling ring", Sofia Coppolas skildring av Hollywoodinbrotten som försiggick för några år sedan. Historien i sig var intressant och gjorde sig förstås bra på duken. Ett gäng tonåringar bryter sig in i x antal kändisars hus och plockar på sig prylar i mängder. Själv kan jag inte säga att jag var alltför imponerad av Coppolas version, den kändes mest som en dokumentär med inslag av Mtv-dokusåpa. Inget större djup (vilket kanske inte heller är meningen). Men berättelsen i sig fascinerar, och det slog mig gång på gång hur det kunde vara möjligt för dessa till synes ganska naiva överklasskids att gå fram till Paris Hiltons hus, hitta nyckeln under mattan, ta vad de ville, och komma tillbaka fyra gånger till. Och inte åka fast förrän långt senare. Det tragiska i att Paris har så mycket crap i sitt hus att hon inte märkte att hon blev rånad fem gånger om. Eller ironin i att Emma Watsons karaktär i verkligen fick en egen show tillsammans med sina systrar efter rånen. Det finns många sätt att bli kändis på. Uppenbarligen.

Picture: IMDB
En annan nämnvärd film som jag avverkat under den senaste veckan är 50/50. Joseph Gordon-Levitt gör en trovärdig cancersjuk 27-åring som får veta att han har en femtioprocentig chans att överleva. Har inte orkat se den tidigare p.g.a. det tunga temat, men kan verkligen rekommendera. Clownen Seth Rogen lyckas lätta på stämningen på ett sätt som kunde ha blivit malplacerat, men som konstigt nog fungerar, när han bland annat använder sin kompis sjukdom för att flirta med kassörskan på bokhandeln. Det finns många sätt att flirta på. Uppenbarligen.

2 kommentarer:

  1. Jag har också tänkt kolla 50/50 i säkert ett halvt år nu, men jag tänkte också den är för jobbig. Har tillräckligt med cancer i verkliga livet. Jag har inte cancer alltså, men alla i min omgivning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla i din omgivning, det låter ju inte bra, hoppas det inte är några alltför närstående. Men jag tycker också att man kommer i kontakt med sjukdomar så mycket annars att man inte vill se det på film. Brukar lite tycka att pointen med att se film är att det INTE är verkligheten ;)

      Radera