söndag 21 april 2013

Att ta emot allmosor

Är det inte lite ironiskt, tänkte jag, där jag stod i folkmassan. Det var i torsdags och kön hade ringlat sig över halva torget inför öppningen av Bikbok och nya Cubus. Dörrarna öppnades och folk rusade in. Varför? För att få det där 10 euros presentkortet som utlovades åt de hundra första. Jag följde med strömmen och såg hur allas händer sträckte sig mot butiksbiträdet i dörren till den ena butiken, med samma iver som om hon vore Justin Bieber. Och jag var ju inte bättre. Jag stod ju själv där bredvid dem. Det var då jag tänkte det: "Är det inte lite ironiskt att så många drar sig för att ställa sig i brödkö, men att knuffas för tio euro går tydligen för sig". Att det kan vara så stor skillnad på allmosor och allmosor. Och att någon annan än vi som stod där bland hyllorna skulle ha behövt presentkort betydligt bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar