måndag 31 december 2012

Liten liten årskrönika

Tänker så det knakar på vad jag egentligen har lärt mig i år.
Lite klokare och mer erfaren än ifjol måste jag väl ändå vara?

Ja, åtminstone har 2012 lärt mig att...
...göra kommunalvalskampanj. Och presidentvalskampanj också förresten.



...fota med systemkamera. Ja, man kunde ju tro att jag behärskade det redan eftersom jag tagit x antal foton till olika tidningar. Men automatinställningarna räknas inte. Nu kan jag på riktigt. Oh yeah.
...toasta ett bröllop. Ja, co-toasta då.



...köra automatväxlad bil. Att göra det i Åbo centrum första gången kanske inte var så genomtänkt. Men jag klarade biffen.
...fungera som tomtekoordinator. Undrar om det ger tyngd till CV:n.
...jag visst har tid att läsa de böcker jag inte har tid att läsa. Allt från "Bitterfittan" till "Svindlande höjder". Svaret heter ljudbok och är numera min bästa vän på tåget och i bilen.
...Creme fraiche och Smetana är ungefär samma sak. En viktig lärdom.

Och så lite sånt som jag fortfarande jobbar på att lära mig.
- Att gilla sushi. Still working on it. Finns det inga andra kryddor än wasabi att dölja den råa fisksmaken med?
- Att förstå danska. Men det går framåt!
- Att uttala "Schweiz" (och stava det för den delen).
- Att få alla att förstå min humor. Blir troligen ett evighetsprojekt. Tur att jag skrattar i alla fall.


Med det säger jag Gott Nytt År!
Jag hoppas det blir ett med många lärdomar - men helst lärdomar som man inte behöver skaffa sig the hard way. (Som den gången på huslig ekonomi-timmen när jag insåg att man inte gör köttbullar genom att ta köttfärs direkt ur påsen och rulla det. Skulle ha varit mindre pinsamt om jag inte hade behövt bjuda resten av klassen på mitt verk).

4 kommentarer:

  1. Du har ju lärt dig mycket :) Gott nytt år, Pia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen visst lär man sig något varje år bara man tänker efter ;) Detsamma!

      Radera
  2. Jag tycker kanske tomtekoordinator är din största bedrift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju nog ett respektingivande uppdrag. Indeed.

      Radera